2015. február 25., szerda

Tóth Ágnes: Kréta szigete (színpadi jelenet)

(Lévai Dóra illusztrációja)


Helyzín:

Osztálykép. Tanár háta mögött tábla. Ráakasztva Európa térképe. Tanár kezében mutató pálca, azzal ütögeti türelmetlenül az asztalt. Előtte megszeppent borzos diák álldogál.
Ő Kovács Pisti, felel.

Tanár: A mai órán nem a feladott leckéből felelünk, hanem az általános földrajzi ismeretekből. Kíváncsi vagyok, mennyire vagytok tájékozottak. Kovács fiam, tudod- e hol van Kréta?
Kovács: Ö. . . ö. . .igen, a. . . a kréta ott van a tanár úr háta mögött ( a térkép felé mutat, mely alatt egy dobozban kréták vannak)
Tanár: Na persze, azt én is tudom, hogy a hátam mögött van, de szeretném, ha ezt bővebben kifejtenéd és megmutatnád nekem a szigetet
Kovács: A szigetet? Ja, persze, a Szigetit. A tanár úr sose jegyzi meg pontosan a nevünket. Sajnos a Szigetit nem tudom megmutatni, mert hiányzik, ugyanis bárányhimlős.
Tanár: Milyen Szigetiről beszélsz itt nekem?
Kovács: Hát a Szigeti Laciról, a krétafelelősről. És tessék most már jól megjegyezni a nevét.
Tanár: Krétáról beszélj nekem, te nagyokos. Krétáról!
Kovács: Kréta az van. És a Szigeti is tudja, mert ő tette oda, mert ő volt a hetes, mielőtt beteg lett. Tessék megnézni, ott van a kréta a tanár úr háta mögött

(Tanár hátrafordul, mérgesen felvesz egy krétadarabot és felmutatja.)

Tanár: Nekem ne erről a kis krétáról beszélj, Kovács, hanem a nagy Krétáról, a görögről!
Kovács: A görögről? Vagy úgy. Én beszélhetek a nagy krétáról meg a Görögről, de meg fog haragudni, mert megígértem, hogy nem beszélek róla. Szóval, a nagy kréta Görög Gabinál maradt, de ő megette és szörnyen belázasodott. Most az orvosi szobában hűtik.
Tanár: (törölgeti a homlokát) Megőrülök tőled. Vagy megmondod, mi veszi körül a szigetet vagy kapsz ezzel a pálcával egy körmöst, hogy megemlegeted!
Kovács: (nyakát behúzva) A szigetet, izé, a Szigetit körülveszi a Szabó, a Mészáros, a Balogh meg én. 
Tanár: (dühösen csapkod) Tenger veszi körül. Tenger! Érted? Na halljam, erről mit tudsz?
Kovács: (vakarja a fejét) Tenger? Hát persze. Jól tudja a tanár úr. A Szigetit tenger, izé, tenger sok krétapor veszi körül. Bárki megerősíti.
Tanár: (lemondóan) A Földközi fiam, a Földközi.
Kovács: És a padközi. A.padközi. Az a rész mindig tele van tenger sok krétaporral
Tanár: (legyint) Mondd Kovács fiam, mit tudsz te egyáltalán? Tudod-e hogy Krétára milyen sokan járnak?
Kovács: Tudom hát. Azok, járnak rá, akik gyűjtik, mert szenvedélyes krétagyűjtők.
Tanár: Kicsodák?
Kovács: Hát... például  a Szigeti meg a Görög. Rájárnak a krétára. Mindig a szertárból csenik el, aztán osztoznak rajta.
Tanár: (csóválja a fejét) Ó, te szegény analfabéta. Te még azt sem tudod, hogy létezik Kréta szigete!
Kovács: (tiltakozva) Már hogyne tudnám. Tudom én, csak a tanár úr nem tudja. Mert az nem a Kréta szigete, hanem a Szigeti krétája, amit a Görögtől kapott, és amit porrá törtek és azért van a pad-és földközi részen tenger, tenger sok krétapor. És ezt tessék jól megjegyezni, mert nem mondom el többször!
Tanár: (nem szól semmit, csak a fejéhez kap és beleroskad a székbe)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése